Isnin, 14 Mei 2012

Budak Genius

Wah, lagi berape ari jer lagi Azzalea nak capai umur 1 tahun, kejap jer mase berlalu. Rase cam kecik lagi jer budak tu. Dan sampai arini die masih lagi menyusu badan. Alhamdulillah. InsyaAllah anak yang no 2 ni tercapai la hasrat nak bagi full breastmillk kat die. Si kecik tu pun jarang sakit, demam kejap, pastu sembuh sendiri. Da la die susah nak makan ubat (memang die muntah balik kalau makan ubat, abis sume kuar ape yang die makan, tu baru bagi setitik ubat). Abang die pun susah gak makan ubat, tapi telan gak kalau bagi ubat (kene pakse telan). Ade la 2x kot die demam, xteruk la. Dan adik lagi lasak daripada abang, pe kes ni. Da la perempuan, sopan la sikit.Tapi xpe la, sekurang-kurangnye die aktif dan bijak meneroka. Chewahh...

Cite pasal breastfeed ni, mase aku pregnant lagi aku da set in mind nak full breastfeed anak aku yang no 2 ni, insyaAllah sampai umur die 2 tahun. Sebab mase Afiq dulu hajat x kesampaian, bf sampai 4 bulan jer kot, pastu campur ngan susu formula sampai 9 bulan. Pastu full susu formula. Ni gara-gara x cukup ilmu pengetahuan mengenai breastfeeding. Skang aku nekad nak full breastfeed Azzalea. Xkire ape pun yang berlaku. So, aku cari seberapa banyak ilmu tentang breastfeeding ni, aku servey Spectra3 mane murah. Sebab dulu mase breastfeed Afiq, ade pegawai tu bagi try die punye pam, Spectra3 la. Aku rase best, sebab tu cari yang same. Last2 kawan bagitau kat One Bay World ade promotion, Spectra3 dengan pakej, harge aku lupe. So, ape lagi, aku pun ajak la hubby aku pegi butik tu kat Wangsa Maju. Baru2 ni aku beli plak Manual Avent Breastpump, untuk kegunaan kat rumah. Tengok cam best jer kan, kawan aku pun penggune tegar breastpump Avent, terpengaruh la ni. Huhu... Nasib baik hubby xmarah, lagipun untuk jangke mase panjang, bukan 2 orang jer pun anak aku ni. Hahahaha... Cite pasal mengepam ni plak, kat opis ade la 3 atau 4 kali aku pam, tu pun kalau rajin. Kalau malas 2 kali jer. Hasilnye same jer, dapat 2 botol jer pun, 1 botol 4 oz. Dulu ade la dapat 3 atau 4 botol. Xpe la, janji ade gak bekal untuk Azzalea mase aku keje.

Cite pasal Azzalea plak, skang die masih lagi xberani nak jalan sendiri, tapi kalau orang pimpin tangan die, laju jer die jalan. Langkah tu seluas-luasnye. Dan die xleh kalau xde abang die, rase cam idup x lengkap. Hahahaha... Sebab xde orang nak kacau die, so die bosan la.

Aku ingat lagi saat2 nak melahirkan Nur Azzalea binti Ahmad Khalil ni. 27 Mei 2011, pukul 6 pagi, aku da start rase sakit, tapi masih lagi bleh control. Tak bagitau sape2 pun, hubby aku pun gi keje ngan tenang. Pagi tu aku ajak Afiq teman aku jalan2 naik turun tangge kat blok tu, untuk cepat/senang ckit aku nak bersalin nanti. Tapi sakit camtu gak, x kerap. Pukul 2 lebih kot, aku bagitau la hubby aku, yang aku da mule rase sakit ckit2. Die pun balik la awal sikit, dari Kuala Pilah tu. Sampai Putrajaya pun da kul 4 kot. Tapi aku xnak gi hospital lagi. Aku bagitau mak aku, arwah nenek pun ade kat umah mak mase tu, sebab mak jage arwah nenek yang tengah sakit tu. Arwah nenek sebuk suruh aku pegi hospital gak, lagipun aku da overdue pun, patutnye 19 Mei aku bersalin. Die risau pape jadi kat dalam ni. Last2 aku ajak la hubby aku pegi hospital, pukul 5.30 petang kot. Tapi sebelum tu aku sempat lagi makan buah mangge yang aku beli kat pasar tani, sebab nanti dalam pantang xleh makan. Hahahaha...

Sampai Hospital Putrajaya, doktor check, da bukak 4 cm rupenye, so aku xla di transfer ke hospital lain, sebab wad bersalin kat Hospital Putrajaya penuh. Selamat, kalau x kene hantar sampai ke Hospital Ampang tu, jauh tu, walaupun umah mak aku xla jauh sangat ngan Hospital Ampang tuh. Tapi kalau dari Putrajaya ni jauh la jugak. Ok, pukul 7 petang aku masuk labor room. Nurse masukkan air, then masuk ubat. Aku da start rase sakit sangat2, tapi leh berbalas mesej lagi. Pukul 8.15 malam aku suruh hubby aku masuk, die la yang menenangkan aku. Da xtahan sangat ni, bile la doktor nak masuk. Pukul 8.30 kot, x ingat da, nurse masuk, tengok da nampak kepale baby, die pegi panggil doktor. Pukul 8.45 malam aku pun selamat melahirkan baby perempuan, berat 2.82 kg. Duduk dalam labor room tu dalam 3 jam kot, wad penuh, so aku ditempatkan kat bilik kosong dekat ngan labor room tu, kongsi bilik ngan 2 orang lagi, jadi 3 orang la 1 bilik tu.Xpe la, aku x kesah, janji diorang jage jugak. Tengahari esoknye baru ditransfer ke Wad 2A. Duduk kejap, pukul 4.30 aku da bleh kuar. Kuar aje la, watpe nak duduk ctu lame2. Baby pun ok, xde ape masalah. Alhamdulillah.

Skang budak kecik tu da memanjat sane sini, sume bende nak masuk mulut die, ape bende yang die xdapat menjerit sampai dapat, tu la budaknye. Layan la gambar budak genius ni.

Selepas dilahirkan, dalam labor room lagi. 





Dengan abang Afiq die...

I will follow u...




Muke budak demam. Siap pegi kenduri kawen kawan ibu lagi, kat Perak.

Orang main bowling, die pun sebok nak main gak.

Ni la anak perempuan aku, Nur Azzalea binti Ahmad Khalil. Skang da 11 bulan 18 hari. Semoga dengan susu ibu ni, Azzalea akan jadi seorang anak yang baik, taat pada perintahNya dan bijak. Amin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan